Terraria Review - PC

• Genres: Arcade
  • Production: Re-Logic
  • Release date: 16.05.2011
  • Misiuni:
  • Jocuri similare:

Terraria – Sau despre cum sa devii un Robinsoe Crusoe modern

De ce îmi plac jocurile 2D? Uite o întrebare interesantă. Să fiu cinstit, cred că sunt doar melancolic şi din când în când îmi place să îmi aduc aminte de începuturile mele de gamer, când pe la începutul anilor '90 rupeam 486-le alor mei cu Mario şi Prince of Persia. Cert este că şi în ziua de azi, asemenea titluri apar destul de rar iar Terraria nu putea să nu-mi sară în ochi încă din prima clipă.

La prima vedere, jocul nu m-a impresionat cine ştie ce şi chiar eram pe cale să îl cataloghez drept o clonă ieftină a Minecraft-ului. O versiune care pe drum a mai pierdut pe deasupra si una din cele trei dimensiuni. Ei bine dragii mei, aş fi făcut o greşeală cât mine de mare şi probabil că nu mi-aş fi iertat-o niciodată. Adevărul este că toate cronicile online şi mulţimea de videoclipuri puse pe Youtube nu au reuşit să mă pregătească pentru experienţa Terraria.
În primul rând trebuie să vă spun că toate hărţile pe care le-am jucat au fost imense. Chiar şi cea mai mică dintre ele a avut dimensiuni impresionante, permiţându-mi să mă plimb câteva ore bune fără să mai trec prin aceleaşi locuri prin care mai fusesem până atunci. De menţionat aici este faptul că hărţile au fost mereu create aleatoriu de către joc şi singurul parametru pe care l-am avut la dispoziţie a fost alegerea dimensiunii (o hartă mică, medie său mare). În rest jocul s-a ocupat de distribuirea resurselor, de aşezarea reliefului sau de locaţia peşterilor.

my_alt_text my_alt_text my_alt_text

De altfel, resursele sunt la tot pasul, nici nu trebuie să le cauţi. Fiecare cubuleţ din care este alcătuită harta, fiecare copac, etc, poate fi distrus pentru a putea folosi materialul din care este alcătuit.
Însă timpul este preţios în Terraria. Aici viaţa se desfăşoară după un ciclu zi - noapte foarte precis. Ziua, poţi cutreiera harta în lung şi în lat, culegând flori sau tăind copaci, în timp ce soarele se mişcă încetul cu încetul pe cer. De fapt, singurii monştrii pe care i-am întâlnit pe lumină, au fost nişte "slimeball"-uri verzulii care ţopăiau de colo colo. Totuşi şi aceste mici creaturi aparent inofensive sunt extrem de periculoase, contactul cu ele fiind mai mereu letal.

Însă dacă ziua harta e relativ pustie, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre noapte, moment în care hoardele de zombie, ochi plutitori şi alte creaturi înfiorătoare ies la vânătoare. Da, ştiu, şi în Minecraft e la fel. Diferenţa este că în universul Terraria poţi să îţi construieşti o locuinţă fortificată care să te apere de creaturile nopţii. Ba mai mult, aşa cum am descoperit ulterior, construirea de camere sau locuinţe suplimentare va atrage numeroase NPC-uri, fiecare cu calităţile sale. Unele mi-au vindecat caracterul după câte o luptă în timp ce altele s-au oferit să îmi vândă diverse lucruri sau să mă ajute în lupte. Însă atenţie, pentru a atrage un NPC nu este chiar simplu. Înainte de toate trebuie să îndeplineşti un task anume şi chiar şi atunci, respectivul NPC nu se va "caza" la tine dacă nu vei avea cum să îi oferi o cameră complet mobilată şi aranjată. Suna haios, dar în realitate, universul Terraria are nişte reguli foarte bine definite pe care nu le poţi încălca.

my_alt_text my_alt_text my_alt_text

Pe de altă parte, deşi monştrii nu sunt grozavi iar atacurile lor frizează ridicolul uneori datorită schemelor de atac extrem de simple şi deseori repetitive, ei nu trebuie ignoraţi. Nu de puţine ori m-am trezit mort sau cu o cantitate infimă de viaţă datorită unor slimeball-uri pe care la inceput le ignorasem şi care au reuşit să mă omoare destul de repede. De asemenea, datorită formatului 2D al jocului, evitarea adversarilor este dificilă şi în consecinţă precizia propriilor atacuri are o importanţă destul de mare. De altfel, jucând Terraria, veţi descoperi că există mai multe categorii de monştri pornind de la slimeball-uri şi zombie şi terminând cu cei trei sau patru boşi ce pot fi invocaţi în ultima parte a jocului.

În altă ordine de idei, evoluţia propriului caracter a fost foarte interesantă. La început am avut posibilitatea să îl "customizez" aproape în întregime, pornind la de la culoarea părului şi până la articolele vestimentare. Sincer mi s-a părut un exerciţiu amuzant, mai ales ţinând cont de grafica extrem de simplistă a omuleţului meu. Şi de aici a început distracţia. La intrarea pe hartă nu am primit decât un minim de unelte: un topor, un târnăcop şi încă alte câteva mărunţişuri. Din păcate nu există un tutorial adecvat şi tot ce poţi face este fie să o iei pe încercatele fie să cauţi sfaturi pe net. Eu am mers pe prima variantă şi am descoperit destul de repede cum să recoltez resurse dar şi cum să ridic diferite structuri. Din păcate ziua era pe sfârşite şi eu nu reuşisem încă să îmi ridic un adăpost. Şi a venit prima noapte. Aproape instantaneu au început să apară primii zombie de care nu am avut cum să mă apăr decât cu toporul... aproape ridicol. În timp ce eu reuşeam să le cauzez un damage infim de câte un punct, fiecare lovitură primită îmi lua 14 puncte din propria viaţă... ridicol. Şi evident, noapte nu a trecut fără câteva "decese subite" din partea mea, urmate de un respawn în punctul din care începusem jocul.

my_alt_text my_alt_text my_alt_text

A doua zi, am început să îmi iau în serios rolul de supravieţuitor şi după ce am adunat o cantitate însemnată de lemne, mi-am încropit prima locuinţă. Între timp, prospectând zona, am dat de cupru. Şi cum cuprul bate lemnul, am recoltat câteva blocuri de metal şi mi-am încropit prima sabie. De altfel, aşa cum am descoperit mai târziu, lucrurile evoluează într-un anume fel în Terraria şi dacă cuprul a fost util, fierul, argintul şi aurul descoperite ulterior că şi metalele exotice desprinse din fragmente de meteoriţi mi-au permis accesul la arme şi dotări mult mai bune şi mai eficiente în omorârea monştrilor cei de fiecare noapte. De fapt, după un timp am descoperit că arsenalul pe care îl ascunde Terraria aproape că nu are limite: de la bumeranguri şi cărţi de vrăji la pistoale cu laser şi stele ninja, totul este posibil şi mai la tot pasul poţi găsi item-uri ce asamblate în diverse moduri se pot dovedi letale pentru majoritatea monştrilor.

my_alt_text my_alt_text my_alt_text

Pe lângă arme, uneltele sunt de o importanţă vitală pentru supravieţuirea pe hartă. La început, aşa cum am mai spus, am primit un topor şi un târnăcop. Însă cu timpul am descoperit noi unelte şi instrumente extrem de utile. Spre exemplu, unul dintre cele mai importante a fost cârligul de căţărare. Astfel, am reuşit să scap de chinul de a aşeza blocuri peste blocuri pentru a mă căţăra pe culmile inaccesibile.

Ca un sfat, cel mai important lucru pe care trebuie să îl ştie un jucător ce tocmai a intrat în Terraria este că nimic nu e mai important decât homebase-ul, locul în care te refugiezi noapte sau în care caracterul tău reapare după ce a fost omorât. Cu cât este mai dezvoltat cu atât mai bine.
În altă ordine de idei, chiar daca explorarea peşterilor, mineritul în căutare de metale şi pietre preţioase sau crearea de noi armuri a fost distractivă iar omorârea tuturor monştrilor întâlniţi a reprezentat o provocare amuzantă. Jocul nu şi-a dezvăluit adevăratul potenţial decât atunci când am intrat online şi am aranjat o partidă împreună cu câţiva amici. Practic, intrarea mai multor jucători pe hartă a avut un efect fulminant. Mineritul a câştigat semnificativ în viteza iar luptele au devenit mult mai dramatice, jocul adaptându-se evident unui număr crescut de jucători şi producând monştrii pe măsură. Pe deasupra, datorită preţurilor foarte mici ale item-urilor ce se găsesc în joc, fiecare a putut să îşi creeze propriul echipament unic, diferit de al celorlalţi. Aşa că după o vreme am început să-mi văd tovarăşii costumaţi cu un amestec ciudat de armuri medievale, mitraliere, săbii cu laser şi jet pack-uri de toată frumuseţea. Nimic neobişnuit, cam aşa eram dotat şi eu.

my_alt_text my_alt_text my_alt_text

Un alt mod de joc foarte apreciat a fost cel PvP. De fapt, acesta mi s-a părut mult mai distractiv cu atât mai mult cu cât se pot forma echipe de jucători ce evoluează împotriva altor jucători iar efectele sunt spectaculoase mai ales prin modul în care îţi poţi trimite adversarii pe cealaltă lume (mă rog, în punctul de respawn) folosindu-te spre exemplu, chiar de relieful hărţii, pentru a crea un rau de lavă fierbinte ce se scurge în peşteră în care echipa adversă îşi face veacul.
În orice caz, modul multiplayer este foarte apreciat motiv pentru care accesul la unul din serverele online ale Terrariei este foarte dificil, fiecare dintre serverele publicate pe forumul jocului, umplându-se în doar câteva minute.

Cât priveşte cerinţele de sistem, în ciuda graficii 2D, producătorii afirmă pe site-ul terraria.org/faq.html că jocul are nevoie de un procesor de 1,6 Ghz, minim 200 Mb liberi pe hard, măcar 512 Mb de ram şi o placă video cel puţin decentă adică de la 128 Mb în sus (capabilă pe deasupra şi de Shader Model 1.1).
Ce vă pot spune eu este că cei 9,99$ ceruţi de cei de la RE-LOGIC pentru Terraria se merită din plin iar distracţia este garantată 100%.

raven